TimeSplitters is bekend door zijn originele, uitgebreide en ontzettend leuke arcade mode. Hierdoor is de story mode altijd wat op de achtergrond gebleven, en niet zonder reden. Een echt goed verhaal was er nooit in de vorige timesplitters games. Daar is nu wel degelijk verandering in gekomen. De story mode van Timesplitters Future Perfect bevat wel degelijk een goede verhaallijn en is zeker een vast de moeite waard om te spelen. Er zijn 11 verschillende levels die zich, net zoals in de vorige timesplitters, afspelen op verschillende tijdstippen. Ditmaal speel je op 6 verschillende momenten tussen de jaren 1927 en 2402. Buiten deze tijdstippen, verschillen ook de omgevingen. Of wat dacht je van een oud schots kasteel, een trein, een spookhuis of zeer goed beveiligd kantoorgebouw? Waar je ook speelt, de sfeer zit er altijd wel in. Ook de fantastische humor versterkt de sfeer enorm, maar om dat te ervaren, moet je het spel zelf maar spelen.
TimeSplitters speelt als FPS zeer vlot en makkelijk. De controls zijn wat aangepast ten opzichte van de vorige games. Ipv een bewegend crosshairs, hebben de ontwikkelaars gekozen voor een vast. Wil je echter spelen met het oude crosshairs, kan je dit altijd aanzetten in Options. Een goed punt in het spel dat me direct opviel, is de grote en zeer realistische interactie met de omgevingen. Toen ik in een wijnkelder op een wijnvat schoot, stroomde er werkelijk wijn uit. Sommige vaten ontploften ook gewoon toen ik erop schoot. Later gebeurde hetzelfde met een olievat en een watertoren. Ook als je tegen een tafel of stoel loopt, blijft dat stuk meubilair niet stomweg op zijn plaats staan, maar wordt het ietswat verschoven. Sommige levels bevatten ook voertuigen, waarin je ofwel zelf kan rijden, ofwel plaatsnemen op de passagierszetel of achter het machinegeweer/lasergeweer. Veel voertuigen zijn er niet, maar hierdoor is er wel wat varriatie tussen het schieten door. De graphics zijn top, net zoals de muziek. Bij elk level is er wel bijhorende muziek of geluidseffecten, waardoor de sfeer nog maar eens wordt versterkt.
Een korte schets van het verhaal: Cortez komt terug van een of andere missie met de Time Cristals, die hij moest terugbrengen naar de Aarde. Als hij aankomt, bemerkt hij dat zijn volk zwaar in oorlog is met de Timesplitters, een wreed soort bliksemschietende monsters. In het eerste (en kortste) level moet je je een weg banen door verwoeste gebieden die aangevallen worden door deze TimeSplitters en ander uitschot. Als je daarna de basis bereikt, begint het spel pas echt. Cortez wordt opnieuw op missie gestuurd: “Beëindig de oorlog, voor ze ooit zal beginnen”. Hij moet op zoek naar de bron van het bestaan van de Timesplitters, en deze bron vernietigen. En voila, met behulp van de Time Cristals wordt Cortez het verleden ingestuurd en komt hij terecht op een eiland in Schotland (alleja, bijna ‘op’). Let the fun begin!
Om Cortez wat hulp te bieden in zijn strijd tegen hordes vijanden, kom je in het verhaal verschillende personages tegen die je (meestal) helpen, en de helft daarvan ben jezelf. Inderdaad, op bepaalde momenten, wanneer de situatie hopeloos is, komt daar ineens jij tevoorschijn uit het niets om de andere jij uit de penarie te helpen. Natuurlijk zal je dat later dan ook moeten doen voor je andere jij, want anders creëer je een Time Paradox, wat niet al te goed is voor beiden. Deze momenten van zelfontmoeting zijn meestal wel hilarisch, vooral als je ineens met zen vieren in een kamer staat. De andere mensen die je tegenkomt, zijn personages die je helpen tijdens de missies, of die je moet helpen. In Schotland kom je bvb Captain Ash tegen, een kapitein van de schotse zeemacht die een eiland gaat bombarderen. Maar eerst moet hij zijn assistente gaan bevrijden, die gevangen zit in het kasteel op dat eiland. Dit alles wordt door Cortez eens flink in de war gestuurd, doordat hij in een heldendaad het teken tot aanval geeft. Hierdoor moet hij Ash maar helpen zijn assistente te bevrijden tussen de bombardementen door. Zo heb je in elk level wel iemand die je in je avonturen bijstaat, en dit is wel noodzakelijk voor de co-op mode. Hierbij neemt persoon twee de plaats in van Cortez assistent(e). Dit zorgt ervoor dat de verhaallijn niet teveel gestoord wordt, hoewel enkele grappige passage achterwege blijven. Dus raad ik je ook zeker aan Story mode alleen te spelen, voor een optimaal spelgenot.
Als je dan de story mode hebt uitgespeeld, of gewoon geen zin meer hebt, biedt het spel je de mogelijkheid om nog veel andere dingen te doen, zoals de Challenge Mode. Hierin kan je je wagen aan 21 challenges, opgedeelt in groepjes van 3. Per uitzondering van enkelen, zijn alle challenges verschillend en vrij uiteenlopend. Je kan zombie-apen de kop afknallen, racen met een kat op wieltjes, meloenen op de kop van lopende apen snipen (zonder de apen te raken), antieke potten kapotschieten met de shotgun, en nog veel meer. Voor je de volgende challenge in de reeks van 3 kan spelen, moet je eerst de huidige voltooien. Dit doe je door een award te behalen. Je hebt drie verschillende awards: brons, zilver en goud. Normaal gezien krijg je alles wat er te unlocken valt bij een bepaalde challenge al bij een bronzen award, maar voor een 100% uitspelen van het spel, zal je toch moeten gaan voor al da gouden bekers!
Zoals ik voordien al zei is TimeSplitters vooral gekend door zijn formidabele, uitgebreide Arcade mode. Aangezien de Arcade mode behoort tot de online review, ga ik er hier niets over vertellen (buiten dat ze buitengewoon tof is om te spelen). Verder heb je ook de Arcade League, waarin je (net zoals in Challenge Mode) awards moet behalen om het volgende spel te kunnen spelen. Enige verschil met de Challenge Mode is dat dit opdrachten zijn op arcade maps en met arcade speltypes  zie online review.
Net zoals de vorige TimeSplitters, bevat ook Future Perfect een Mapmaker Mode. Hier moet je, vooraleer je kan beginnen met bouwen, kiezen voor ‘Beginner’ of ‘Advanced’. Het verschil is dat je bij Beginner maar op een niveau kan bouwen en maar half zo veel bouwblokken en items hebt als in Advanced Mode. Ik raad je dus aan om Advanced te bouwen. Je hebt een grote mogelijk aan bouwblokken in alle verschillende vormen en maten, en als het concept er staat, kan je dat opfleuren met verschillende items, zoals de kleuren van het licht, deuren, spawnpoints voor teams en individuele spelers, exploderende vaten, een kat op wieltjes, en nog veel meer… Doordat je in verschillende niveaus kan bouwen, kan je in feite en redelijk grote map creëren. Je hebt de mogelijkheid bij het bovenste niveau de hemel te laten verschijnen, zodat je niet altijd onder grond zit. De toevoeging van voertuigen op je map is eveneens mogelijk. En als je vindt dat je een prachtmap hebt gecreëerd, kan je hem uploaden op het net en hem online spelen, of hem delen met je online-vrienden.
Buiten de Network-mogelijkheid om LAN-games te spelen of online te gaan, waren dit zowaar de belangrijkste opties van TimeSplitters Future Perfect. In het hoofdmenu vind je nog enige kleine submenu’s. Eerst en vooral heb je Player Progress. Hier vind je alle informatie over jouw profiel; hoeveel levels je van story mode al hebt gespeeld, met hoeveel spelers (1 of 2) en op welke moeilijkheidsgraad, hoeveel challenges en arcade league games je al hebt uitgespeeld, hoeveel procent van het gehele spel je al hebt voltooid, al je statistieken en tijden, je arcade awards (die je krijgt na een arcade match (wreed, laf, traag, …)) en tot slot een board met al je 150 speelbare personages om te zien welke je al hebt vrijgespeeld en om wat info over elk personage te krijgen. Verder heb je nog Settings. Hier kan je alles regelen wat te maken heeft met sound, controls, ondertiteling, … Verder kan je hier ook nog vrijgespeelde cheats (de)activeren. Als laatste heb je Extra, waar je alle vrijgespeelde filmpjes van de Story Mode kan bekijken, samen met de credits.